Cum comunici cu publicul tau

Canalele folosite si modul in care comunici cu publicul tau influenteaza eficienta campaniilor de promovare si vanzare. Insa care e cel mai eficient mod in care comunici si iti promovezi afacerea? Cu siguranta ca pentru fiecare nisa sau afacere exista canale si abordari mai eficiente sau care nu aduc rezultatele sperate. Dar ce e mai potrivit pentru tine si pentru afacerea pe care o reprezinti?

Pentru a ne face o idee, am cerut si parerea catorva specialisti cu experienta in comunicare, marketing si publicitate, care sa ne ofere cateva idei si sfaturi legate de modul in care ar trebui sa comunice companiile, in functie de business-ul lor.

Inspira-te si tu!

 

Tonul mesajului si continutul reflecta brandul.”

Alina Mitrica – B2B & E-commerce Manager Meli Melo Paris, melimeloparis.ro

 

Alina Mitrica - Meli Melo Paris
Alina Mitrica – Meli Melo Paris

Canalele de comunicare si mesajele sunt alese intr-adevar in functie de business, dar si in functie de profilul de client al fiecarui business in parte.

Tonul mesajului si continutul reflecta brandul, ceea ce se doreste transmis, iar canalul de comunicare parerea mea este ca ar trebui sa tina cont mai mult de unde se gaseste audienta, care-i sunt canalele de informare, obisnuinta de consum, unde-si petrece timpul, la TV, pe internet citind stiri sau urmarind canalele social media etc.

Activand intr-un business de moda cu un ritm foarte alert, vizualul si cumparatura de impuls se impleteste cu cumparatura determinata de o nevoie. De aceea, pentru zona de digital, imbinam cele doua elemente si alegem atat canale care se adreseaza unei nevoi concrete (Google search, de exemplu), cat si canale prin care se creeaza nevoia, cumparatura de impuls, in acest al doilea caz canalele de social media jucand un rol important.

„Baza de date de clienti si de istoric de interactiuni cu clientii, unul dintre activele cele mai valoroase ale oricarei companii..”

Marian Seitan – Director General Mediapost Hit Mail, www.mediapost-hitmail.ro

Marian Seitan - Director General Mediapost Hit Mail
Marian Seitan – Director General Mediapost Hit Mail

Companiile comunica cu clientii si potentialii clientii in doua feluri : one-to-many si one-to-one. Pe masura ce tehnologia avanseaza, ponderea se muta incet incet de pe prima categorie pe cea de a doua, care permite personalizarea mesajului si crearea unor relatii cu consumatorii – faimosul “relationship marketing” la care aspira toate companiile de succes.

In centrul comunicarii one-to-one se situeaza baza de date de clienti si de istoric de interactiuni cu clientii, unul dintre activele cele mai valoroase ale oricarei companii.

Prin combinarea canalelor de comunicare (e-mail/ telefon/ SMS/ messaging alternativ/ notificare din app/ scrisoare) mesajul companiei ajunge la segmentul de clienți dorit, printr-un proces de segmentare, comunicare, testare si optimizare. Cele mai frecvente scopuri ale comunicarii directe cu clientii sunt: vanzarea unui produs sau serviciu, reactivarea unui segment de clienti, inrolarea intr-un program de fidelizare si colectarea de feedback despre calitatea serviciilor oferite.

Etapele unei campanii de comunicare directa trebuie sa fie:

– Definirea grupului tinta;

– Segmentarea;

– Alegerea canalelor de comunicare

– Crearea mecanismului campaniei

– Testarea conceptului printr-un proiect pilot;

– Ajustarea campaniei pe baza informatiilor primite din proiectul pilot;

– Derularea campaniei;

– Concluzii pentru viitoarele actiuni

In ultimii ani, tendinta esta ca procesele de comunicare one-to-one multicanal ale companiilor sa se mute cu totul in cadrul unor platforme integrate multicanal de marketing automation, care include inclusiv comunicarea one-to-one prin social media.

Companiile ar trebui (…) sa se gandeasca intotdeauna la publicul lor tinta.”

Raluca Radu – Country Manager ANSWEAR, raluca.radu@wearco.pl, answear.ro

 

Raluca Radu - Country Manager ANSWEAR
Raluca Radu – Country Manager ANSWEAR

Cel mai important lucru pe care companiile ar trebui sa il ia in calcul este sa se gandeasca intotdeauna la publicul lor tinta si sa investeasca cat mai multe resurse in cunoasterea acestuia, fie ca vorbim despre studii de piata sau despre tool-uri online care ne ajuta sa intelegem mai bine comportamentul si preferintele acestuia.

In al doilea rand, companiile ar trebui sa se adapteze canalelor de marketing pe care acest public tinta le foloseste si pe care este prezent.

Ca exemplu, daca observam un apetit in crestere in randul publicului tinta pentru consumul de continut video, ar trebui sa migram continutul pe care brandul nostru il produce catre producerea de content video. Daca observam ca publicul nostru migreaza catre Instagram, ar trebui sa ne gandim cum poate compania noastra sa comunice pe acest canal cu audienta sa.

In al treilea rand, odata ce ne sunt clare audienta careia ne adresam si preferintele acesteia, precum si canalele de marketing pe care trebuie sa fim prezenti, cred ca este foarte important sa stim cum ne pozitionam fata de concurenta sau fata de ceea ce percepe publicul nostru tinta ca este concurenta noastra.

Ar trebui sa acordam o importanta deosebita acelor diferentiatori ai business-ului nostru si acelui Unique Selling Proposition. Odata ce realizam care sunt acestea, ar trebui sa fim atenti sa folosim acest USP si acesti diferentiatori in toata comunicarea si promovarea companiei noastre.

„Viitorul pare sa fie al segmentarii si al cresterii eficientei comunicarii cu clientii.”

Radu Ciofu – cofondator SEOmark.ro, radu.ciofu@seomark.ro

Radu Ciofu - cofondator SEOmark.ro
Radu Ciofu – cofondator SEOmark.ro

Subiectul este mult prea complex pentru un pasaj scurt, asa ca am sa ma rezum doar la cateva idei. Viitorul pare sa fie al segmentarii si al cresterii eficientei comunicarii cu clientii.

Am sa ma focusez pe comunicarea in masa cu clientii tai.

Newsletter

Inca e principala forma de comunicare si retentie pe termen lung cu clientii. MAREA majoritate a firmelor din Romania inca nu au implementat newsletter diferentiat. Sunt convins ca ai cateva date despre clientii tai (sau persoanele care s-au intregistrat la tine dar nu au cumparat) gen:  e barbat? e femeie?  tanar? mai in varsta?

Fa macar 2-3-4 variante pentru newsletter-ul periodic, in functie de principalele grupe de clienti.

Mi s-a intamplat de mai multe ori sa primesc de la marii retaileri de electrocasnice newslettere cu promotii la aparate de epilat sau ingrijire corporala feminina.

Daca ai un pic de buget, segmenteaza newsletter-ul MACAR in cele 4 categorii de mai sus.

Recomandare persoanala – NU trimite doar email-uri de vanzare.  Asigura-te ca in FIECARE e-mail trimis de tine este intotdeauna si ceva care poate fi accesat gratuit. In general, e vorba despre un articol, dar poate fi si o selectie de stiri, noutati, evenimente, etc…  Ceva UTIL pentru abonatii tai.

Bune practici in comunicarea cu clientii 

Probabil ca nu poti raspunde imediat la orice mesaj, insa implementeaza pe cat posibil un autoresponder pentru orice canal de comunicare (chat facebook, e-mail, SMS, watsapp, etc… ); un mesaj de genul: „am primit mesajul Dvs, revenim in cel mai scurt timp posibil.”

Implementeaza-ti o lista de remarketing (facebook, google ads, etc…) pe termen lung – 12 luni – dar nu o folosi decat din cand in cand.  E o modalitate de a folosi remarketing ca un newsletter.

Logica este in felul urmator: avem o lista cu durata maxima permisa, in care memoram toti utilizatorii care au vizitat site-ul nostru (sau doar anumite pagini), insa nu afisam permanent reclama catre ei. Daca, insa, avem o promotie sau o informatie, atunci putem afisa un mesaj tuturor listelor, pentru cateva zile. Dupa cateva zile oprim acea reclama si asteptam urmatoarea promotie.

Trimite scrisori

Daca ai adresele clientilor – nu e o modalitate invechita, e vintage…

Dupa cum v-am spus: nu exista modalitate invechita, ci doar insuficient de ieftina sau nu foarte bine implementata. Scrisorile pot fi o modalitate inedita de comunicare, mai ales daca trimitem ceva calitativ grafic sau un mesaj inteligent si interesant.

Rata de livrare si de constientizare e mare – in general scrisoarea va fi citita, presupunand ca nu e prea lunga. E foarte bine sa fie un mesaj mai personal, altfel va fi aruncata dupa primele paragrafe. Evident, un dezavantaj mare e ca nu stim adresele multora din abonatii nostri.

Companiile si brandurile trebuie sa isi cunoasca foarte bine publicul tinta”

Sabina Trandafir – Marketing Executive World Class Romania

 

Sabina Trandafir - Marketing Executive World Class Romania
Sabina Trandafir – Marketing Executive World Class Romania

Pentru o comunicare eficienta, de impact, care sa genereze interes si loializare, companiile si brandurile trebuie sa isi cunoască foarte bine publicul tinta si sa aiba conturata o misiune puternica, in stransa legatura cu valorile promovate. Un public precum cel al retelei de health & fitness World Class, de milleniali deschisi catre nou si dornici sa isi atinga potentialul maxim atat pe plan personal, cat si profesional, cere o comunicare dinamica, provocatoare si consistenta, pe toate canalele pe care aceasta generatie le acceseaza.

Pentru noi, strategia unei comunicari castigatoare este una multi-channel, dar in acelasi timp creeata sa atinga cei trei piloni esentiali: informativ, care convinge publicul de calitatea brandului, motivational, care mentine si sustine interesul pentru brand, si educational, atunci cand misiunea se ridica dincolo de obiectivele de business si devine una sociala, asa cum este cazul misiunii World Class: aceea de a determina cat mai multi romani sa fie mai activi mai des prin sport si fitness.

„Marketingul este unul dintre cele mai importante aspecte”

Cristina Norocel – Marketing Strategist si PR Specialist la MarketingFX Concept, cristina@obiz.ro, marketingfx.ro

Publicitatea a evoluat foarte mult in ultimii 50 de ani, iar concurenta a devenit apriga.

Astazi suntem supusi la aproximativ 6000 de reclame/zi. In acest context devine o provocare sa gasesti canalele potrivite pentru a-ti distribui mesajul. In special firmele mici se confrunta cu aceasta problema, iar de cele mai multe ori este vitala, poata hotari succesul sau esecului business-ului.

Poti sa ai cel mai bun produs sau cel mai bun serviciu, insa, daca nimeni nu il cunoaste… ghici ce? Nimeni nu il va achizitiona. Astfel, marketingul este unul dintre cele mai importante aspecte pe care o companie trebuie sa le ia in considerare in partea de bugetare, indiferent ca vorbim de o companie mare, medie sau un start-up.

Pentru a alege canalul de promovare potrivit in functie de businessul tau, mai intai trebuie clarificat contextul in care se afla businessul tau.

Pentru a afla acest context va trebui sa iti raspunzi la o serie de intrebari. Una dintre cele mai importante intrebari este care e profilul ideal al clientului tau, adica sa iti construiesti acel avatar al clientului tau ideal. Pentru a avea o imagine completa despre clientul tau ideal, trebuie sa incerci sa afli cat mai multe informatii despre acesta. De la varsta si venitul lunar, pana la obiceiuri de cumparaturi si obiceiuri de a-si petrece timpul liber. Toate aceste informatii vor juca un rol important in alegerea canalului potrivit.

O alta intrebare la care va trebui sa raspunzi este ce tip de produs/serviciu vinzi. In functie de ce pozitie alegi sa abordezi pe piata, vei fi o companie care produce un bun de larg consum, adresat tuturor, sau vei fi o companie care produce editie limitata si ai o pozitionare high-class. Pentru produse adresate persoanelor fizice se poate folosi aproape orice mijloc conventional de comunicare.

Pe de alta parte, produsele sau serviciile adresate altor afaceri pot fi vandute printr-o gama mult mai restransa de canale.  Un aspect important este care e bugetul de care dispui. Daca esti la inceput de drum si nu dispui de un buget de promovare mare atunci este ideal sa iti concentrezi atentia spre unul sau doua canale de promovare si mai degraba sa faci o promovare sustinuta pe aceste canale, decat sa iti risipesti bugetul pe mai multe canale, insa, fara rezultate bune.

Publica un comunicat sau un articol