Arbitrajul comercial – instituție cu o contribuție importantă în dezvoltarea armonioasă a mediului de afaceri românesc.

Institutul Arbitral Român a fost înființat ca un centru de excelență în cercetarea, formarea și practica în domeniul arbitrajului comercial.

Institutul Arbitral Român și-a asumat misiunea de promovare a arbitrajului în România ca metodă principală de soluționare pe cale alternativă a disputelor, în special în raporturile dintre profesioniști.

Institutul Arbitral Român încheie cu succes anul 2019 – an în care a perfecționat și a promovat intens în mediul juridic și în mediul de afaceri un program de cursuri structurat pe trei module, de natură a asigura cunoștințele specifice necesare pentru practicarea arbitrajului comercial și pentru dobândirea calității de Arbitru în cadrul unei Curți de arbitraj comercial instituționalizat.

Programul de cursuri este construit pe baza regulilor de procedură arbitrală ale Camerei de Comerț și Industrie a României, regulilor de procedură arbitrală ale Camerelor Județene și ale dispozițiilor relevante ale Codului de procedură civilă dar și ale unor forumuri de arbitraj internaționale.

În anul 2019 programul de cursuri al Institutul Arbitral Român a parcurs modulele I și II și primele diplome de participare și de absolvire au fost înmânate profesioniștilor înscriși în program.

Având în vedere prevedirile noului cod de procedura civilă, la înscrierea în programul de cursuri al IAR au fost acceptați atât Arbitri ai Curților de arbitraj, avocați, mediatori și juriști, cât și profesioniști din alte domenii, cum ar fi: managementul afacerilor, tehnic, auditor – expert sisteme de management calitate – mediu – SSM.

În România este mare nevoie de pregătire specifică în domeniul arbitrajului comercial și de formarea unei cât mai largi clase de profesioniști specializați în acest domeniu, estimându-se o creștere semnificativă a volumului de activitate profesională în domeniu și a necesităților de a accesa cunoștințe specializate.

Având în vedere creșterea anticipată a utilizării mecanismelor arbitrajului instituționalizat ca metodă de soluționare a disputelor în special în mediul de afaceri, bazată pe avantajele evidente legate de: discreția și confidențialitatea dezbaterilor, durata de timp foarte redusă în care se obține o hotărâre definitivă și executorie, costuri financiare reduse, Institutul Arbitral Român este pregătit ca în 2020 să disemineze în proporție mai mare noțiunile, cunoștințele, mecanismele de funcționare și beneficiile arbitrajului comercial, prin:

  • Organizarea de conferințe, seminarii workshop-uri specializate;
  • Lansarea publică a unei reviste specializate;
  • Promovarea programului de cursuril de formare a Arbitrilor;
  • Proiectarea și implementarea de cursuri online;
  • Proiectarea și implementarea unui modul de cursuri arbitraj comercial special adaptate mediului de business;
  • Formarea și susținerea unei comunități active a profesioniștilor din arbitrajul comercial.

La finalul Modulului II din programul de cursuri, încheiat la începutul lunii decembrie, participanții (între care 2 Arbitri ai Curții de arbitraj CAIB – BIAC) au apreciat unanim nivelul foarte ridicat la care s-a ridicat calitatea cursului, prin volumul și calitatea informațiilor prezentate, modul de transmitere și calitatea lectorilor implicați – Dna. Conf. univ. dr. Beatrice-Florentina Onica-Jarka, FCIArb, Vicepreședinte Institutul Arbitral Român, Dl. Av. Alin Pop – Președintele Institutului Arbitral Român, feed-back-ul permanent între lectori și participanți, calitatea dezbaterilor generate între participanți, condițiile desfășurării cursului.

Florentina – Iuliana Webber, Avocat, Arbitru, Conferentiar Universitar Doctor, LL.M – Magister Legum, Facultatea de Drept, Universitatea Augsburg, Bayern, Germania, a apreciat:

„Ne-am simţit cu toții  foarte bine, am închegat o echipă și am avut ocazia să cunoaștem propriile experiențe din activitatea noastră de arbitri în cadrul CAIB-BIAC, s-a creat o atmosferă minunată în care am încercat să dăm cu toții ce avem mai bun şi nu am stat  stresați că am putea greşi, întrucât aici greşelile noastre au fost cele mai importante oportunităţi de a învăţa şi de a câştiga încredere noi”

Victor Voevodschi, Inginer, Auditor Șef Sisteme de management integrat calitate – mediu – SSM, Auditor Șef al Registrului Internațional al Auditorilor, (United Kingdom), IRCA (Internațional Register of Certificated Auditors) a apreciat volumul deosebit și calitatera informațiilor prezentate, oportunitatea de a înțelege beneficiile pentru companiile care utilizează arbitrajul comercial ca instrument de soluționare a disputelor.

Gina – Maria Cătănoiu, Inginer, Jurist, Mediator, Managing Director Agenție de publicitate, a declarat că “Participarea la curs mi-a oferit prilejul de a întâlni și cunoaște oameni deosebiți, lectori și participanți, alături de care am avut ocazia să cunosc, să înțeleg și să dezbat mecanismele arbitrajului instituționalizat. Mi-a fost de mare ajutor abilitatea lectorilor de a prezenta conceptele teoretice într-un limbaj și într-o manieră ușor accesibilă pentru participanții de alte profesii decât cea de avocat sau arbitru – profesii familiarizate prin natura activității curente cu termenii de specialitate.”

Gina Maria Cătănoiu a arătat că vede un mare potențial de dezvoltare a acestei activități în România pentru viitorul apropiat și a avansat mai multe posibilități de popularizare în mediul de afaceri a avantajelor înregistrate prin valorificarea acestui instrument de soluționare a disputelor. 

Detalii: https://cezariulian.ro/important-plus-arbitrajul-comercial-romanesc/

Postați comentarii