Raspunderea bancilor in cazul fraudelor financiare – cum te poate ajuta un avocat sa iti recuperezi banii

Fraudele financiare sunt din ce in ce mai frecvente, iar victimele acestora pot fi persoanele fizice, dar si companiile. Un subiect de mare interes in acest context este raspunderea bancilor in cazul fraudelor ce au loc in sistemele lor. Cum poate un client sa isi protejeze drepturile si cum poate actiona pentru a-si recupera banii furati? In anul 2025 legislatia a fost completata pentru a proteja mai bine consumatorii prin Legea nr. 243/2024, dar sunt in continuare multe neclaritati cu privire la responsabilitatea bancilor si cum pot fi aduse in fata justitiei.

Cand este responsabila banca

In cazul in care se produce o frauda, exista doua aspecte cheie care pot determina daca banca este responsabila: gradul de securitate al tranzactiilor si comportamentul bancii fata de client. In general, daca frauda este rezultatul unui sistem de securitate defectuos sau al unei erori din partea bancii, aceasta poate fi considerata responsabila pentru pierderile clientului. De exemplu, daca datele tale bancare sunt compromise din cauza unei brese de securitate in sistemul bancii si s-au realizat tranzactii frauduloase, banca ar putea fi raspunzatoare de pierderi.

De asemenea, daca banca nu respecta procedurile legale sau standardele de securitate in procesul de autorizare a tranzactiilor, este posibila o actiune in instanta pentru recuperarea fondurilor. Legea impune bancilor sa verifice si sa protejeze datele personale ale clientilor si sa previna accesul neautorizat la conturi.

Sursa foto: pixabay.com

Cum se poate actiona pentru recuperarea banilor

In cazul in care banii sunt furati din cont sau are loc o tranzactie frauduloasa, primul pas este sa sesizezi banca. Conform legislatiei europene si nationale, in unele situatii, bancile au obligatia sa returneze banii clientului, mai ales daca este demonstrata neglijenta acestora in procesul de securizare a datelor.

Totusi, nu toate cazurile sunt simple. In multe situatii, banca va incerca sa ofere explicatii legate de raspunderea clientului pentru acele tranzactii sau va refuza sa restituie banii, invocand lipsa de dovezi sau respectarea procedurilor de securitate.

In astfel de cazuri, este esential sa beneficiezi de asistenta unui avocat de drept civil care te va ajuta sa intelegi exact ce masuri legale poti lua, sa te ghideze prin procesul de reclamatie si sa depuna plangerile necesare la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor sau la Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF), in functie de situatie.

Actiuni legale si proceduri

In cazul in care banca refuza sa restituie banii sau daca nu se ajunge la o solutie amiabila, urmatorul pas este actiunea in instanta. Un avocat va putea sa te reprezinte in fata instantelor de judecata, sa intocmeasca plangerea si sa adune toate dovezile necesare, inclusiv istoricul tranzactiilor, comunicarea cu banca si eventuale rapoarte tehnice legate de securitatea sistemului bancar.

In plus, avocatul te poate consilia cu privire la pasii necesari pentru a solicita despagubiri pentru prejudiciul suferit, inclusiv daune morale sau materiale, daca frauda a avut un impact semnificativ asupra ta sau a afacerii tale. Este important de mentionat ca procesele legale pot dura ceva timp, dar cu ajutorul unui avocat experimentat, poti sa iti recuperezi banii.

Fraudele financiare pot avea un impact devastator asupra victimelor, iar bancile trebuie sa raspunda pentru securitatea fondurilor clientilor lor. Desi legea in 2025 protejeaza consumatorii mai bine decat in trecut, este important ca fiecare persoana sa stie ce drepturi are si cum poate actiona pentru a-si recupera banii in cazul unui furt din cont. Asistenta unui avocat este cruciala in astfel de cazuri, mai ales in complexitatea procedurilor legale si in fata institutiilor bancare care nu vor dori intotdeauna sa isi asume responsabilitatea.

Postați comentarii