Ce s-a întâmplat la conferința „Dezvoltarea României prin educație și antreprenoriat”, de marți 1 februarie 2022

Marți, 1 februarie, a avut loc Conferința cu tema: „Dezvoltarea României prin educație și antreprenoriat” organizată de Comisia pentru învățământ, Camera Deputaților, Comisia pentru învățământ, tineret și sport, Senat și Revista Patronatului Român.

Participanții, senatori și deputați, reprezentanți ai guvernului, ai mediului academic, reprezentanți ai comunităților locale, alaturi de reprezentanți ai asociațiilor de părinți, studenți și elevi și reprezentanți ai mediului de afaceri, au pus în lumină necesitatea dezvoltării educației antreprenoriale și financiare în sistemul educației formale, a antreprenoriatului, a școlilor de meserii, care au un potențial ridicat de contribuție la dezvoltarea sustenabila a României.

Au fost abordate o multitudine de aspecte și s-au generat propuneri interesante.

În deschidere, Doamna Ana Cătăuță, Vicepreședinte al Camerei Deputaților a arătat: “Felicit organizatorii pentru idea acestei conferințe. În urma cu doi ani de zile, când, în prima mea zi de activitate la Banca Mondială, am lansat Indexul Capitalului Uman. Acest studiu, realizat în 103 țari, arăta că un copil născut în anul 2020 în Romania are șanse doar 50% să-și dezvolte potențialul, față de un copil care ar fi născut într-o țară în care educația și sănătatea i-ar fi oferit toate condițiile de care are nevoie.”

Doamna Președinte Comisia pentru învățământ, Camera Deputaților – Natalia Elena Intotero a subliniat că ”în momentul în care fac pasul spre majorat, tinerii noștri trebuie să înțeleagă cum arată un contract de muncă, cum se accesează un credit și care sunt riscurile asociate. Prin Legea nr. 273/2021 pentru modificarea Legii educației naționale nr. 1/2011, am reușit să includem educația financiară și educația juridică între componentele cheie din învățământul preuniversitar. Trebuie să continuăm cu astfel de demersuri”.

Cezar Iulian Armașu, Director Revista Patronatului Român a prezentat date și informații din studii care pun în evidenta importanta educației și a antreprenoriatului: „Conform EUROSTAT 2018, 64,9 % dintre angajați lucrează în IMM și 35,1% lucrează în companii mari în cadrul Uniunii Europene. Majoritatea covârșitoare (99,8 %) a întreprinderilor active în cadrul economiei comerciale nefinanciare a UE în 2018 au fost IMM-uri — aproximativ 22,2 milioane —, împreună, au contribuit cu 52,8 % din valoarea adăugată generată în cadrul UE. Banca Europeană Pentru Investiții „Studiu Investiții 2021 România” – Incertitudinea cu privire la viitor (80%) și disponibilitatea personalului calificat (73%) sunt menționate ca principalele bariere pe termen lung în calea investițiilor. 

Cum se vede antreprenoriatul în Romania – programul RoWin: În întreaga lume, IMM-urile sunt motorul economiei. Ele au un rol vital în funcționarea sustenabilă a piețelor locale, dar și a pieței globale. Ele angajează 50% din forța totală de muncă la nivel global, în timp ce în România reprezintă 66%”.

Domul Florin Lixandru – Secretar de stat – Ministerul Educației Naționale: „Am prezentat câteva dintre preocupările pe care Ministerului Educației Naționale le-a realizat și le menține în continuare în ceea ce privește dezvoltarea spiritului antreprenorial în rândul elevilor pentru că, în contextul unei societăți active, în contextul dezvoltării durabile, al cetățeniei democratice, consider că spiritul antreprenorial este esențial; tocmai din acest motiv una dintre componentele profilului absolventului a fost dezvoltarea acestor competente antreprenoriale.”

Doama Adriana Ahciarliu Kiriakidis, Diplomat, expert lobby și advocacy, a prezentat tema: „Lobby – instrument pentru dezvoltarea antreprenoriatului” în care a subliniat:

„Lobby-ul este un drept al cetățeanului care se regăsește foarte bine definit în Tratatul de funcționare al Uniunii Europene. O realitate statistică arată că aproximativ 11% dintre lobby-istii înscriși în Registrul European pentru Transparență sunt firme înregistrate fiscal în România, ceea ce înseamnă că în România se simte nevoia acestei profesii, însă ea este trecuta sub o percepție neclară încă.”

Andreea Maria Paul, Președinte Inițiativa pentru competitivitate INACO: „Haideţi să ne punem foarte serios întrebarea dacă îi alfabetizăm pe copiii noştri nu doar funcţional, ci şi social, digital, tehnologic, antreprenorial, dacă doriţi, pentru o lume în continuă schimbare exponenţială. Suntem în primele ore ale viitorului cuantic şi al brain-net, sau ale aşa-numitei reţele a creierului, în care forţa noastră de muncă este din ce în ce mai des înlocuită de forţa creierelor, în care combustibilii sunt datele şi inteligenţa, aşa cum bine ştim deja cu toţîi, în care puterea cunoaşterii biologice va fi potenţată realmente exponenţial de puterea inteligenţei artificiale. Dacă înţelegem că puterea inteligenţei artificiale va fi peste tot, aşa cum este electricitatea de un secol încoace, înţelegem că şi şcoala trebuie să se transforme semnificativ, structural.”

Marius Ghenea: „Avem o problemă substanțială și de structură în România în ceea ce privește educația și strategia educațională pentru că nu văd cu adevărat în strategia românească de educație că sunt menționate sisteme de bune practici educaționale gen Finlanda, Olanda; sistemul britanic rămâne un sistem de referință în ceea ce privește educația antreprenorială. În Romania încă nu văd acele elemente care să dea valențe antreprenoriale din primii ani de scoală, nu doar să facem ore de antreprenoriat în liceu sau facultate.”

Bianca Tudor, Președinte Ellite Business Woman: „În ultimii 7 ani am dezvoltat un sistem de educație antreprenorială și networking. Sunt rezultatul sistemului nostru social și a sistemului nostru de învățământ, iar ceea ce am creat în ultimii 7 ani a fost ales ca model de buna practică în programul INTERREG MINI BUSINESS dezvoltat în 9 țări pe Europa; țări cu o economie puternică, cum sunt Germania sau Austria.”

Postați comentarii