Protecția muncii: Ce trebuie să știi despre siguranța la locul de muncă?

Protecția muncii și securitatea la locul de muncă este un ansamblu de activități instituționalizate, ce au ca și scop asigurarea celor mai optime condiții de muncă pentru o desfășurare conștientă și lipsită de riscuri a activităților. Au rolul de a apăra vieți, dar și integritate fizică, emoțională și psihică a fiecărui angajat în parte.

Aceste măsuri și acțiuni presupun informarea lucrătorilor, instruirea și protejarea acestora. Accidentările la locul de muncă pot apărea în orice moment. Numărul acestora scade considerabil atunci când sunt adoptate toate măsurile care previn aceste incidente. În plus, echipamentele de protecția muncii sunt special concepute pentru a oferi un plus de siguranță fiecărui angajat care este însărcinat cu anumite task-uri care pot deveni periculoase în anumite condiții.

Protecția muncii este importantă deoarece sănătatea și siguranța lucrătorului la locul de muncă reprezintă o necesitate, atât pentru angajați, cât și pentru angajatori. De-a lungul anilor au avut loc numeroase accidente la locul de muncă, unele sfârșindu-se chiar cu moarte. Aceste lucruri au determinat asigurarea constantă a unui spațiu de muncă potrivit securității angajatului.

Cine nu respect prevederile cu referire la protecția muncii, va fi amendat și i se va suspenda activitatea imediat. Indiferent că suntem în poziția de angajat sau angajator, există sancțiuni pentru ambele tabere.

Obligațiile angajatorului și ale angajatului privind securitatea la locul de muncă

Angajatorul va avea mereu obligația de a asigura cele mai bune condiții de muncă ce respectă legile în vigoare. Asta înseamnă că el trebuie să limiteze pe cât posibil șansele de vătămare ale angajaților săi, atât fizic, în timpul folosirii utilajelor de muncă sau în timpul folosirii substanțelor nocive, cât și psihic, prin limitarea stresului la locul de muncă.

Angajatul va avea și el obligații, mai ales dacă lucrează într-un colectiv. El va fi obligat să respecte toate măsurile de prevenire ce sunt stipulate și în contract, măsuri precum purtarea corectă și continuă a echipamentelor de protecție, a măștilor, a mănușilor, ochelarilor de protecție și așa mai departe. Există un cadru legal stabilit care poate fi folosit în scopul sancționării angajatului ce nu respectă normele.

Angajatorul ce nu respectă normele de protecție ale muncii și securității la locul de muncă, se va face automat vinovat de una sau mai multe sancțiuni. Pedepsele pentru infracțiunile comise în cadrul acestui domeniu sunt prevăzute chiar și în codul penal, în articolele 349 și 350. În acest caz, el poate primi amenzi cuprinse între 3.000 și 10.000 de lei, fiind obligat totodată să intre în legalitate, trebuind să-și rezolve problemele care împiedică desfășurarea activităților conform legiilor.

Cine este responsabil cu protecția și securitate muncii?

Totul depinde în mare parte de numărul de angajați pe care îi are firma. În funcție de cât de mare este compania, sarcina de a impune regulile de protecția muncii revin fie angajatorului, fie unui responsabil din cadrul companiei. De asemenea, este important de menționat faptul că aceste servicii pot fi externalizate spre o firmă cu experiență în acest domeniu care poate implementa toate reglementările impuse de legislația în vigoare.

În cazul în care nu există un număr mare de angajați și activitățile care se desfășoară la locul de muncă nu vor prezenta riscuri majore pentru toți lucrătorii, atunci angajatorul se va putea ocupa el singur de protecția muncii și securității la locul de muncă.

În altă ordine de idei, în cazul în care numărul de angajați trece de cifra 9 și se și desfășoară activități ce au un risc major sau crescut de vătămare, atât fizică, cât și psihică sau emoțională, angajatorul va avea obligația să desemneze una sau mai multe persoane ce vor fi responsabile cu protecția muncii dintre lucrătorii ce sunt angajați cu normă întreagă, în baza unui contract strict individual de muncă. Desemnarea se poate face pe baza unei decizii scrise a angajatorului.

De obicei, un astfel de responsabil va trebui să fie absolvent al unei forme tehnice de învățământ și al unui curs specializat în domeniul în care profeseaza. Fără aceste studii la bază, o persoană nu poate prelua această responsabilitate în cadrul unei companii, indiferent de informațiile pe care le deține.

El va trebui să informeze angajații, dar să îi și urmărească pentru a fii sigur că se respectă toate normele de protecție impuse de către firmă ce au rolul de a minimiza orice fel de pericol, dar și de a transmite la superiori eventualele înnereguli asupra aparaturilor sau a echipamentelor personalului.

Tu ce parere ai?